Kvinnopolitiskt forum sprider och utvecklar teorier kring kvinnors arbete och kamp.

01 december 2005

Är du objektifierad, lilla Flicka?

Under det senaste halvåret har uttryck som "sexualiseringen av det offentligarummet" och "objektifieringen av kvinnor" cirkulerat i den offentliga debatten och i samhället i stort, till exempel genom Feministiskt Initiativ och regeringens Flicka-kampanj. Men de tappar bort den ekonomiska grunden. De banar väg för en diskussion om "de dumma" - media, reklammakare, sexistsvin etcetera. Frågan om varför eller vem som tjänar på det faller bort.

Det är nödvändigt att diskutera sexualiseringen av det offentliga rummet, men varje sådan diskussion måste vara förankrad i ett sammanhang. När vi ifrågasätter och problematiserar måste vi se bortom den dagsaktuella frågan så att vi kan hitta kampmetoder som pekar framåt och inte bara till förbud.Vi vill fokusera på att sexualiseringen är en del av den patriarkala kapitalismen och visa på ett helhetsperspektiv. Den kamp som förs av många feminister har en ekonomisk bas. Den handlar inte bara om sexism. Sexismen är en aspekt av flera andra och den fyller en viktig funktion i objektifieringen/varufieringen av kvinnor.

I alla samhällen sker ett utbyte av varor mellan människor. Varan kan vara en stol, mat eller att hjälpa någon med en trasslig relation. Varje vara har både ett bytesvärde och ett bruksvärde. Bruksvärdet är din egen nytta av varan medan bytesvärdet bestäms av marknaden. Det som har ett bruksvärde för dig kan alltså ha ett bytesvärde för någon annan. Varan arbetskraft byts till exempel mot pengar som i sin tur byts mot andra varor. I dagens ekonomiska system är det här bytet ojämnt. Problemet blir att äve npersonliga relationer fördunklas genom att man slutar se människan som tillverkat varan, den sociala relationen, och i stället ser till vad varan personen bär på är värd. Bytet blir därför av allt större betydelse. För att kunna göra ett bra byte krävs det att du har ett högre värde än den du byter med.

Ett parförhållande är på så sätt också en bytesrelation, där mannen har ett högre värde. Mannen kan därför göra byten han tjänar på. Därför kan han byta sin status som man mot att kunna slappa framför tv:n istället för att lagamat. Även sådant som "sexualiseringen av det offentliga rummet" är något som den enskilde mannen drar nytta av, då kvinnan som vara i samhället gör att bytet i hemmet blir än mer ojämlikt. Utanför hemmet kan han dra nytta av sexualiseringen genom att inte behöva se kvinnor som subjekt som behöver tas på allvar. Han kan därför lättare tillskansa sig ett drägligare liv på kvinnors bekostnad.

När man talar om sexualiseringen av rummet lösryckt oskadliggörs därför den feministiska kampen. När begreppen används utan förklaring av orsak och konsekvens: den ekonomiska verkligheten, lämnas problemet oförklarat och framstår som en kamp om idéer. Förstår man inte grunden kan det vara svårt att förstå varför det fortsätter att återskapas. Men verkligheten är att det alltid finns någon som tjänar på varufieringen av kvinnokroppen. Att lyfta ut denna aspekt ur sitt sammanhang kan vidare leda till en falsk uppdelning mellan psykologisk/ideologisk sexualisering å ena sidan och den ekonomiska verkligheten å andra. Genom att göra det så blir det ekonomiska något mystiskt och ogreppbart istället för vad det egentligen är: sociala relationer.

”Vägra kallas hora”-kampanjen är ett exempel på hur en feministisk kamp tappar bort grundorsaken och börjar fokusera på ett symptom. Ordet hora ska symbolisera allt som är "dåligt" och genom att förbjuda ordet så ska problemet också försvinna. Man frågar inte varför, eller diskuterar prostitutionen som någonting verkligt som påverkar alla kvinnor. Hos alla kvinnor finns en möjlighet att prostituera sig. Kvinnor blir varor, vars kroppar får ett värde i sig och kan bytas mot någonting annat. Män som kallar kvinnor hora gör kvinnan till en vara. Det speglar en verklighet där kvinnors kroppar köps och säljs. Prostitutionen och horan är den yttersta formen av varufieringen. Horan är bärare av en kropp som någon annan bestämmer värdet på. I samma sekund som en kvinna byter sin kropp mot pengar, blir kroppen en vara som någon annan får nytta av. Men hennes egen kontroll över kroppen och möjlighet att använda den försvinner. Detta byte gäller även på andra sätt och på andra platser än på bordellen. Vad vi aldrig får glömma är att kvinnan inte bestämmer värdet på sin kropp själv - det avgörs på en marknad. Det ojämlika bytet av värden är centralt och avgörande för kapitalismen.

Den aktiva feministiska kampen har tvingat fram en diskussion och de etablerade partierna måste därför ta hänsyn till och förhålla sig till feminismen. Att Marita Ulvskog startade "Feministas" är ett exempel på hur makten svarar mot ett reellt hot. I dag är det få som inte skulle skriva under på att de vill leva i ett jämställt samhälle, det är en effekt av den kvinnokamp som har skett och som ständigt är närvarande. Men lika lätt som det är att hålla med om jämställdhet är det att oskadliggöra den. Statsmakten kan inte längre prata om klasskamp utan att det skorrar falskt, men makten har ett behov av att verka ha en gräsrotsrörelse som kan ge "politiken" ett innehåll. Nu har turen kommit till feminismen. Men det är inte vilken feminism som helst, naturligtvis. Det är de feministiska termerna som inte leder till någon förändring och som inte kräver något i aktionsväg. De feminister som vill mer än kvotering till styrelser förskjuts och knuffas undan. Kvar blir den systembevarande feminismen.

De framsteg som gjorts på grund av feministisk kamp är positiva, samtidigt som vi hela tiden ser att feminismen riskerar att sugas upp och oskadliggöras om vi inte utvecklar den. Vi menar att den feministiska kampen är en nödvändig del av kampen mot kapitalet, men för att inte göra feminismen ofarlig måste vi länka ihop kamperna med varandra. Ett sätt att göra det på är att se objektifieringen/varufieringen ur ett helhetsperspektiv och hur det synliga och osynliga motståndet ständigt är närvarande när vi på olika sätt motsätter oss och undandrar oss bytesakten. När vi sjukskriver oss, vägrar tvåsamheten, hemarbetet, snor eller plankar och så vidare är Vi alla det aktiva subjektet. Vi skapar inte bara värde - vi skapar utvecklingen.

25 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra text men den måste korras lite!

9:04 em

 
Blogger Christina said...

Tack.
Nu är den fixad. Det var en massa radbryt som försvunnit.

9:11 fm

 
Anonymous Anonym said...

Ok men anser du inte att en människa har möjlighet att påverka sitt liv själv? Vad hände med den friaviljan? Kvinnor har en möjlighet, förvisso lite mindre, att sätta sig i en bra förhandlingsposition av egen förmåga.

11:21 fm

 
Anonymous Anonym said...

Intressant kritik; men det finns en hel del problem med er, hur skall vi uttrycka det, deskriptiva generalisering av den mänskliga tillvarons villkor.

Ni skriver:

"I alla samhällen sker ett utbyte av varor mellan människor. Varan kan vara en stol, mat eller att hjälpa någon med en trasslig relation. Varje vara har både ett bytesvärde och ett bruksvärde. Bruksvärdet är din egen nytta av varan medan bytesvärdet bestäms av marknaden. Det som har ett bruksvärde för dig kan alltså ha ett bytesvärde för någon annan. Varan arbetskraft byts till exempel mot pengar som i sin tur byts mot andra varor."

Detta, vill jag mena, är inte korrekt. Det är felaktigt och historiskt tvivelaktigt att påstå att det I VARJE SAMHÄLLE finns varor, marknad, bytesvärden, utbyte etc. Jag vågar påstå att cirkulation av tjänster och ting existerar i alla samhälleliga sammanhang, knappast utbyte av varor.

Problemet med kapitalet är inte heller att utbytet är ojämnt. Utan problemet är snarare att allt kan reduceras till ekvivalenter på en marknad; där en kvinnas kropp kan kvantifieras, objektiveras och "mätas" med en diktsamlings värde eller vilken annan varas värde som helst på marknaden.

Det barocka med vår samtid är sålunda bytesvärdet, värdeförhållandet, utbytesförhållandet i sig - inte att detta förhållande är ojämnt.

7:38 em

 
Blogger Christina said...

Bra kommentar. Denhär texten är skriven av en hel grupp, så jag kan bara tala för mig själv.

Med samhälle menar vi naturligtvis varje i dag existerande samhälle. Vår poäng var att visa att det är varusamhällen överallt. Utifrån tanken på varusamhället vill vi visa hur reifikationen i allra högsta grad styr sådant, som lite flummigt annars kallas "könsroller" eller just sexualisering av det offentliga rummet.

Jag anser att denna sexualisering egentligen handlar om varufiering av våra kroppar. Det har att göra med perspektiv, men leder oundvikligen till olika slutsatser vad gäller orsak och verkan - och hur man ska föra kampen.

10:43 fm

 
Anonymous Anonym said...

En kort kommentar:

"För att kunna göra ett bra byte krävs det att du har ett högre värde än den du byter med."

Gäller inte snarare det omvända? Den som säljer en vara som har ett lägre värde än det genomsnittliga är den som tjänar på utbytet. Det är därför kapitalisten strävar efter att minska arbetstiden som nedläggs i varje vara, så hon/han kan göra en större profit när varan säljs.

Och därifrån vidare till påståndet:

"Ett parförhållande är på så sätt också en bytesrelation, där mannen har ett högre värde."

Jag tycker det är oklart på vilket sätt ett parförhållande är en bytesrelation. Var uppstår värdet? På vilken marknad byts varorna? Hur utarbetas ett genomsnitt? Vad är det för varor som produceras?

Hur kan mannen som generaliserad kategori överhuvudtaget ha ett värde, när det snarare är han som konsumerar varor (kroppar, tjänster etc), än byter sin egen kropp/tjänst mot dom?

12:40 em

 
Anonymous Anonym said...

till anonymous:
Alltså, egentligen handlar väl det sneda i bytesrelationen om samma saker oavsett om det handlar om en kärnfamilj eller om ett företag.
Som jag ser det måste vi sälja vår arbetskraft för att vi inte har något annat att leva av. På så sätt är den "frie" arbetaren bara fri att välja mellan olika jobb - inte att välja bort löneslaveriet.
Samma sak gäller om man tittar på den traditionella kärnfamiljen. Förr hade vi dessutom lagar som reglerade det. Kvinnor var tvugna att gifta sig, precis som "lösdriveri" också var ett brott tidigare.

Me det menar jag att kvinnor producerar mat, omsorg, vård, utbildning och marginell manufaktur i hemmet. Detta är varor med bytesvärde som realiserar genom kärnfamiljen. Via mannens lön fångas på så sätt även varorna av kvinnans arbete in i bytesekonomin.

OBS! Detta är grova generaliseringar som inte handlar om enskilda kärleksförhållanden, precis som det inte heller handlar om situationen på en enskild arbetsplats.

1:32 em

 
Anonymous Anonym said...

"Var uppstår värdet? På vilken marknad byts varorna? Hur utarbetas ett genomsnitt? Vad är det för varor som produceras?"

Värdet uppstår då kvinnor utför arbete. Det är inte allt av detta arbete som är direkt avlönat, men indirekt.
Man kan jämföra detta med en informell arbetsmarknad eller sk svartarbeten. De skapar naturligtvis även värden.
Detta är en pågående form av primitiv ackumulation, som likt den historiska primitiva ackumulationen handlar om att kapitalet ska fånga in värden skapade utanför kapitalets egna fabriker.
Man kan se det som en kedja av relationer där den informella sektorn är nödvändig för upprätthållandet av ekonomin. Med informell sektor menas här både exempelvis svartarbeten OCH hemarbeten.

En av de varor som skapas i hemmen är varan arbetskraft. Det är centralt för att förstå hur vi ser på den sociala fabriken.
Varan arbetskraft byts genom lönerelationen mot fetischen pengar. Den nerlagda genomsnittliga arbetstiden bör därför innefatta även detta arbete.
Varan arbetskraft måste alltid finnas för att varje annan vara ska kunna produceras. Utan varan arbetskraft finns inga andra varor - alltså inget värde. Allt värde är därför till viss del skapat av obetalt arbete.
Därför är just denna vara central och mest intressant att studera. När man studerar varan arbetskraft så ser man snabbt att den skapas till stor del av kvinnor. Infångandet av arbetskraften sker genom primitiv ackumulation.
Om man analytiskt ska kunna utvinna värde ur arbete måste man gå tillbaka till skapandet av varan arbetskraften.

8:19 em

 
Anonymous Anonym said...

jättebra blog! vilket kul intiativ att fler intresserar sig för teori och skriver av sig, testar idéer osv...Dock en fråga:

Texten har som syfte att lyfta fram det ekonomiska, dvs de produktionsförhållanden vilka dispositionerar kroppar och indiver i reifierade och förmedlade relationer. Ni talar om kvinnligt arbete, oavlönat arbete, som en viktig beståndsdel i mervärdesproduktionen och den klassiska ackumulationens fortsatta utbredning. Ni lyfter fram ett slags "orsak och verkan"-förhållande, men där är en sak jag inte förstår. Kapitalet, skriver ju Marx, är en "leveller", kapitalet "utjämnar alla skillnader"; i likställandet på marknaden är ursprunget irrelevant, så länge varan antagit varuformens skepnad. Jag tror ni håller med om detta, men det är därför jag inte förstår varför just t ex prostitution skulle vara ett så speciellt fall. Kapitalet är ju indifferent till varans bruksvärde, det är bara något man får förhålla sig till. En kritik av prostitution måste därför med nödvändighet ha andra utgångspunkter, om än inbäddade i kritiken av den politiska ekonomin. Jag skulle vilja se en fördjupad diskussion kring frågor som tar upp detta.

Sen har jag en fråga som kanske verkar lite avig här i denna tråd, men jag är rädd den skulle försvinna annars. I er arbetsplatsundersökning, vad är ert statistiska underlag och urvalsmetod samt hur har ni bearbetat informationen ni har fått in? Bara nyfiken.

12:02 em

 
Anonymous Anonym said...

Svar till mn & costa:

"likt den historiska primitiva ackumulationen handlar om att kapitalet ska fånga in värden skapade utanför kapitalets egna fabriker."

Handlade inte den primitiva ackumulationen snarare om att skilja producenterna från produktionsmedlen, så att de blev tvingade att sälja sin arbetskraft? Däremot håller jag med er om att det pågår en konstant primitiv ackumulation i hemmet: den som tvingar kvinnan att stanna hemma, att binda upp sig ekonomiskt och socialt kring kärnfamiljen eller mer fragmentariska familjenätverk istället för att bli oberoende från detta. Man kan se den rörelsen som motsatt från den primitiva ackumulationen som drev bort folk från deras landsbruk och hantverk; istället för att driva bort folk och tvinga dem in i industrin så rotade den primitiva ackumulationen fast kvinnan i hemmet.

Men till saken: om det är ni som även författade texten, så tycks det som ni pendlar mellan att beskriva parförhållandet/hemmet som antingen en bytesrelation eller en produktiv relation. Det är en produktion av varan arbetskraft, ja. Men jag skulle gärna vilja att ni utvecklade frågan kring det obetalda arbetets värdeskapande natur, eftersom det helt enkelt är oklart i vilken bemärkelse värdet skapas och hur det cirkulerar. Ett par frågor kring vad ni skriver:

"Man kan jämföra detta med en informell arbetsmarknad eller sk svartarbeten. De skapar naturligtvis även värden."

Alla svartarbeten skapar inte värden, precis som alla vita arbeten inte heller skapar värde. Handelskapital, som administrerar försäljningen och distributionen av varor, skapar inte värde. Så argumentet att svartarbeten skapar värden vilket medför att oavlönat arbete skapar värde faller eftersom man bara rör sig mellan storheter som innehåller skillnader. Handlar det inte snarare om att påvisa värdeproduktionens natur - likställandet av olika arbeten genom abstrakt arbete - i de specifika fallen av svartarbete och oavlönat arbete?

"Utan varan arbetskraft finns inga andra varor - alltså inget värde. Allt värde är därför till viss del skapat av obetalt arbete."

Måste vi inte skilja på hur den materiella grunden för varuproduktionen upprätthålls, och den faktiska produktionen av värde? Det är sant att arbetskraften är avgörande för varuproduktionen, men det är flera mekanismer utöver det obetalda arbetet i hemmet som ombesörjer dess reproduktion: den primitiva ackumulationen i form av polis, lagar, stadsplanering etc, den ideologiska produktionen, det biologiska fortskridandet, t.o.m. luftens specifika kemiska sammansättning. varför skulle då inte dessa aspekter då inkluderas i själva värdet? vad är det som urskiljer det obetalda arbetet i hemmet från exempelvis den ideologiska produktionen eller lagstiftaren?

"Därför är just denna vara central och mest intressant att studera. När man studerar varan arbetskraft så ser man snabbt att den skapas till stor del av kvinnor."

Ligger det inte en implicit leninismen i detta påstående? Just för att arbetskraften är så central (vilket den är oavsett om det obetalda arbetet är värdeskapande eller inte) och merparten av dess reproduktion på grund av historiska skäl sker av kvinnor så utgör dom den strategiska utgångspunkten och det revolutionära subjektet. Det är förvisso en väldigt sympatisk inställning och förmodligen helt sann, men jag kan inte läsa det på annat sätt (om det inte är så att ni endast har ett sociologiskt intresse, vilket jag betvivlar).

5:15 em

 
Anonymous Anonym said...

Svar på frågan om det obetalda arbetets värdeskapande natur och särskiljandet från exempelvis den ideologiska produktionen eller lagstiftaren.

Om man betraktar det obetalda arbetet, samt arbeten inom den offentliga sektorn som livsförnödenheter spelar dessa arbeten en avgörande roll för producerandet av det relativa mervärdet. Det relativa mervärdet produceras genom att den nödvändiga arbetstiden minskas, flera varor på samma arbetstid, vilket innebär en sänkning av arbetskraftens värde. Om arbetarna kan få en del av sina livsförnödenheter gratis innebär det en sänkning av den nödvändiga arbetstiden. Utifrån samma argument anser jag att det obetalda arbetet i hemmet skiljer sig på ett avgörande sätt från exempelvis den ideologiska produktionen eller lagstiftaren efter som dessa inte enligt mig bidrar till en sänkning av den nödvändiga arbetstiden. I övrigt har du helt klart en poäng i din sista iakttagelse :)

6:25 em

 
Anonymous Anonym said...

till mn:

Jag håller delvis med i din argumentation. Det är sant att den relativa mervärdesstrategin syftar till att minska den nödvändiga arbetstiden i produktionen av en vara för att därigenom minska värdet av arbetskraften, det variabla kapitalet. Men då du säger att det obetalda arbetet ingår i denna strategi genom att sänka värdet på arbetskraften så säger du väl samtidigt just att det obetalda arbetet inte skapar något värde? Motsatsen skulle ju vara att hemtjänster (matlagning, tvätt, städning etc) skedde via företag som arbetarna betalade. Dessa tjänster skulle då producera värde. Men just i och med att de sker obetalt och självständigt i hemmet producerar de inget värde och byts inte på någon marknad. Just därför sänker de värdet på arbetskraften, helt enkelt för att de inte "bidrar" med något värde!

Det tycks åtminstonde vara den slutsatsen som din argumentation leder till.

9:32 em

 
Anonymous Anonym said...

Nej jag menar att mitt resonemang leder till den motsatta slutsatsen. Om de lönearbetande skulle vara tvungna att ta hand om alt det obetalda arbetet eller behöva betala som tidigare eller på många andra platser för blöjbyten, matlagning, omvårdnaden av gamla och sjuka, skulle de innebära en höjning av den nödvändiga arbetstiden och därmed en sänkning av det relativa mervärdet. Jag skulle vilja påstå att hela rationaliseringen av hushållen, den offentliga sektorns utvidgning, kvinnors minskade obetalda arbetstid i hemmen har varigt en kamp mot arbetet som sådant och från kapitalets sida dels ett sätt att infånga kamper dels ett sätt att sänka den nödvändiga arbetstiden. Hemmet har hela tiden varigt en viktig kamparena som dock sällan har uppmärksammats men som spelat och spelar en avgörande roll.

1:24 fm

 
Blogger Christina said...

"Därför är just denna vara central och mest intressant att studera. När man studerar varan arbetskraft så ser man snabbt att den skapas till stor del av kvinnor."

Ligger det inte en implicit leninismen i detta påstående?


Ok, det var väl tänkt som en provokation...

Som jag ser det behövs att vi vågar vända upp och ner på frågor. Det är lätt hänt att man fastnar i det teoretiska tänkandet och då kommer man att hela tiden komma fram till samma slutsatser.
Och hittills så har de slutsatserna väldigt dåligt förklarat hur en viss del av allt arbete som utförs hänger ihop med resten av produktionsprocessen. Denna marginalisering gör att man glömmer bort en hel kamparena.

Värde är en social relation mellan människor som antar en materiell form och det sker i förhållande till produktionsprocessen. Genom denna varufiering blir varan mer och mer central i vårt samhälle och styr därmed alla sociala relationer. Men det döljs så fort man börjar tala i termer av psykologi/känslor/essentialism. (Ett område dit kvinnor och feminism blivit förpassat.)
Teorier som placerar kvinnan och hennes arbete i en sfär för sig själv, dit kapitalet påstås inte nå, gör inget annat än att fördunkla våra vägar till att hitta praktiker för kamp. Just därför blir det teoretiskt viktigt att poängtera detta område. För alltför många analyser har accepterat tanken att känslor och omvårdnad är något genuint utanför kapitalet. En sådan analys kan enligt mig, aldrig komma till slutsatser som hotar samhällsordningen. Det är alltså inte för att göra Kvinnan till revolutionärt subjekt som vi fokuserar på det oavlönade arbetet. I stället är det för att denna form av arbete snarare breder ut sig än är på väg att försvinna och kapitalet har blivit mer sofistikerat i infångandet av de värden som skapas här.

11:34 fm

 
Anonymous Anonym said...

winona:

Jag argumenterade ovan (obemött) för att en kritik av prostitution från ståndpunkten i kritiken av den politiska ekonomin inte kan nöja sig med kritik av prostitution som lönearbete. Varför då fokusera på just prostitution, och inte lönearbete per se? Jag ser personligen inget problem med att vara moralisk, psykologisk eller något annat, kommunismen är per definition en moralisk fråga. Jag tycker det är fel att fördunkla frågor om jämlikhet i skenet från varuformens regulerande roll, och jag tror jag har ett exempel som kan visa varför det är en åtevändsgränd.

Vad gäller kvinnors "obetalda hushållsarbete", så är jag skeptisk till huruvida det är rent obetalt. Om vi tänker oss kärnfamiljen med en lönearbetande man, så är hans lön tänkt att försörja även kvinnan, utöver honom själv. När kvinnorna kom in på arbetsmarknaden på 1950-talet i större utsträckning sänktes ju också männens löner relativt. Om ni jämför lönerna mellan t ex mer patriarkala länder som fd Västtyskland och USA, är skillnaden ganska tydlig. Utgångspunkten för samhällsekonomin är inte "kvinnan" och "mannen" utan "familjen" och "hushållet" - det skulle vara intressant att se en diskussion kring detta tycker jag. Begreppen "kvinna" och "man" har historiskt sett bortabstraherats från ekonomins ekvationer, detta även hos Marx (se mitt inlägg ovan), och detta kan inte tänkas bort.

Finns en bra text som har scannats vilken ligger här:

http://www.socialism.nu/index.php?page=forum§ion=thread&id=13347

2:30 em

 
Blogger Christina said...

spinocha:

Vad gäller familjeförsörjarlöner så är det precis det vi diskuterar. Fär övrigt så vad det ett begrepp som existerade i Sverige också. Männen skulle ha så stor lön att de kunde försörja en hel familj, medans kvinnans lön bara var ett komplement till mannens.
Men detta är inte bortraderat i dag, så det är fortfarande intressant att studera kvinnor som grupp på arbetsmarknaden och män som grupp, i stället för hushåll.

Men visst är det fel att skriva obetalt när vi menar oavlönat. Det är en milsvidd skillnad.

Oavlönat arbete är nämligen inte helt obetalt. I stället säljs det delvis till kapitalet i utbyte mot en ickelöneinkomst.

3:29 em

 
Anonymous Anonym said...

winona: Jag tror du missförstod mig men jag håller med dig att distinktionen "obetald" och "oavlönad" är en vettig distinktion. Min poäng är den att en kommodifiering (varufiering) av hela samhället för att förvandla minsta lilla oavlönade aspekt till bytesvärdesättande arbete inte nödvändigtvis är raka spåret framåt.

Kanske finns där luckor för manövrering i det oavlönade hushållsarbetet som skulle saknas vore arbetet helt i marknadsekonomin? Tänk allt "oavlönat" arbete som ligger bakom utvecklingen av internet - allt från ursprunglig kodning till fildelning; det är inte samma sak som hushållsarbete (det vet jag också) men jag skulle gärna se någon utveckla och leka med tanken.

6:28 em

 
Anonymous Anonym said...

Winona:
Jag håller helt med om att man måste vända upp och ner på teorin, utmana förstelnade begreppet etc. Kvinnopolitiskt Forum har gjort ett beundransvärt jobb där, genom att försöka analysera hur kapitalet organiserar en större totalitet av tillvaron och utvidga klassammansättningsanalysen. Jag är helt överens vad gäller den grundambitionen, och min inledande frågeställningar utvecklade sig till vad jag tycker är en intressant diskussion om värdeproduktionens natur i förhållande till hemarbetet. Självfallet är känslor och omvårdnad inte någonting som är utanför kapitalet; de kan förvandlas till en vara precis som allt annat. Hela Hollywood-industrins under mellankrigstiden bygger ju på försäljning av visualiserade känslor.

Mn:

Ok, låt oss anta att det oavlönade hemarbetet faktiskt producerar värde (vilket jag blir alltmer övertygad om att det inte gör). Var realiseras då det värdet, och hur cirkulerar det sen? Normalt sett realiseras värde i försäljningen av en vara, och om en återinvestering görs så reproduceras värdet. Tillkommer det dessutom profit som investeras så sker en utvidgad reproduktion. Men om det oavlönade hemarbetet nu producerar värde, som på ett eller annat sätt ingår i en utvidgad reproduktion (vilket det måste göra eftersom värdet inte realiseras i försäljningen av arbetskraften, för då skulle det ju höja värdet på arbetskraften. Alternativt går värdet till reveny, men det är ointressant), så skulle det vid varje omslag innebära en otrolig ökning av det totala cirkulerande värdet, en ofantlig ackumulation. Det vore intressant att se hur du betraktar relationen mellan mervärde och ackumulation i förhållande till det värde som produceras i det oavlönade hemarbetet. För det räcker inte att säga: eftersom det oavlönade arbetet gör att arbetskraftens värde sjunker, så är kostnaden för det variabla kapitalet mindre och mer värde produceras. Det stämmer ju helt enkelt inte: det innebär bara att en större del av det värde som faktiskt produceras i produktionsprocessen tillfaller kapitalisten, inte att mer värde produceras.

Låt oss ta ett konkret fall: antag att en stor andel av arbetarklassen inte har en diskmaskin utan diskar för hand. Det kanske tar en halvtimme om dagen att ta hand om disken. Om det nu vore så att detta oavlönade hemarbete producerade värde, så vore det rimliga strategin för kapitalet införandet av diskmaskiner. Detta skulle minska den nödvändiga arbetstiden för diskandet (vi antar att det krävs mindre arbetstid än en halvtimme för att producera en diskmaskin) och sänka värdet på hemarbetet och därmed arbetskraften. Men i verkligheten sker inte detta: om hela arbetarklassen hade en levnadsstandard där alla hushåll hade en diskmaskin, så skulle värdet på arbetskraften stiga. Det är som du säger; minskningen av hemarbetet genom en rationalisering av hushållen och införandet av maskin har skett på grund av en kamp mot arbetet. Men samtidigt har det också varit en del av en keynesianistisk strategi för att öka arbetarklassens konsumtionsnivå och produktivitet (vilket är ett sidospår i sammanhanget). Vad jag vill komma till är att just på grund av att hemarbetet inte producerar värde, utan är någonting som vi tvingas göra ändå, så sänks värdet på arbetskraften. Om arbetarklassen krävde att få äta ute, tvätta kemtvätt, ha diskmaskin så skulle värdet på arbetskraften stiga, vilket skulle vara till gagn för de enskilda kapitalister som sköter dessa branscher, men till nackdel för totalkapitalet.

10:02 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej är en person som studerar produktiv?

10:27 em

 
Anonymous Anonym said...

Det är fullständigt felaktigt att arbetskraftens genomsnittliga värde har ökats genom tillgång till teknologi såsom diskmaskiner. Det är ett dubiöst exempel eftersom det inte är verkligt. För om bilden skall referera till verkligheten kan den inte teckna hela denna verklighet, bilden är ofullständig eftersom den bortser från den tendens i kapitalet som förbilligar varor. En tendens vilket leder till ett försök att sänka priset på kostnaden för den samhälleligt nödvändiga arbetstiden. Förbilligande reducerar sålunda kostnaden för reproduktionen av arbetskraften. Om då diskmaskiner inbegrips i detta samhälleliga genomsnitt medverkar detta rimligtvis till att sänka arbetskraftens värde.

Marx har blottlagt en kausal relation mellan att saker blir billigare, produktivkrafter utvecklas och att arbetskraftens värde minskas. Om arbetskraftens värde skall höjas genom att mer tjänster och varor inbegrips i dess reproduktion krävs det att dessa varor samt tjänster inte blir billigare, det vill säga att de inte produceras under sitt egentliga värde, men detta räcker inte utan de måste samtidigt vara gratis/billigare för klassen: vilket i verkligheten är en omöjlighet under kapitalismen. Kapitalet producerar inte dyra saker för att konsumeras gratis eller billigt; det var inte heller så under välfärdsepoken i efterkrigstidens Sverige, där var det en skatte- och finanspolitik som motiverade till en stegrad produktivitet och konsumtion för att sänka arbetskraftens värde.
Välfärdssamhällenas förmåner har därmed lett till en utökad exploatering av proletariatets arbetskraft, inte till en reducering av exploateringen.

Den historiska intensiva ackumulationen, som exempelvis präglat Sverige och svenskarna, har därmed inneburit en teknologi som inte bara gjort att vissa varor blivit billiga utan faktiskt även gratis. Ett mer samtida exempel är fildelning, där vi svenskar är världsbäst. Det är emellertid oerhört naivt att påstå att fildelning skulle öka arbetskraftens värde, eller att det skulle vara en kommunistisk fråga på något sätt. Det är sålunda viktigt att ha i åminelse att den teknologi som utvecklas under kapitalet normeras genom dess funktion för utökad exploatering av arbetskraften inte en reducerad! (Exkurs: den tyske kapitallogikern och "reell-subsumtions-experten" Jürgen Mendner har exempelvis skrivit mycket om varför den teknologiska utvecklingen har avancerat så oerhört under kapitalismens utveckling, och förankrat denna utveckling just i kapitalets tvångsmässiga försök att reducera arbetskraftens genomsnittliga värde.)

Annars är det korrekt; hemarbete producerar INTE värde och är därmed inte exploaterat (exploatering baseras alltså i korta ordalag på påförandet av lönarbete och allt vad det innebär), men det innebär inte att hemarbetet inte är en arena som präglas av konflikter och motsättningar; det är väl just i det icke avlönade arbetet som vi kan se att fenomen som "arbete", "bruksvärden", "hem", "familj" och så vidare inte är neutrala och transhistoriskt givna företeelser.

Här kan en aggressiv feminism blottlägga behovet att gå bortom de begränsingar som finns i kritiken av den politiska ekonomin, det vore fatalt om arbetlösa och hemarbetande feminister lägger ned tid på att försöka bevisa att de producerar värde när de i verkligheten inte gör. Det borde räcka med en analys av det absurda att kvinnor normeras till reproduktion av de samhälleliga förhållanden som värdeproduktionen
och varuekonomin är baserad på. Det här leder inte till ett ateoretiskt perspektiv, snarare tvärtom: det är väl här feminismens största utmaningar ligger att utveckla en kritik av de kvalitativa funktionerna i vår ekonomi; "bruksvärdena", "affekterna" osv.

Analysen och kritiken av hemarbetet blir inte mindre viktigt för att det faller utanför det arbete som normeras av mått, snarare kan det påvisa behovet att kritisera arbetet i sig, arbetets kvalitativa sida. En modern feminism kan bli kapabel att uppdaga behovet att våldföra sig på den relation som reser sig ur det förhållande att "objekten"; "omgivningen", endast är material för arbete, konsumtion osv.
Här finns det oerhört mycket att göra, de försök som gjorts är inte tillräckliga (jag tänker då alltså även på tänkare som Heidegger, Marcuse, Baudrillard och Jónasdóttir som i vissa avseenden faktiskt förstått mer än Fortunati, James osv.)

10:13 fm

 
Anonymous Anonym said...

bra text där kvinnors arbete i hemmet ses som ett arbete med en över och underordning. texten bör problematiseras något, tidsaspekten är väldigt vag det har skett mycket under 1900-talet i kvinnors historia, man kan diskutera två-könsmodellen som Laqueur skriver om, vilket är rådande i genus forskning även Hirdmans teori om diktomi och hirarki, i tid är även 70-talets arbetsreformer för att föra ut kvinnan i arbetslivet viktiga, det kan ses i olika makt perspektiv som kan leda till en mängd nya slutsatser. jag tycker att ni har nått bra slutsatser där kvinnas arbete hemma är både maktskapande och vinstdrivande men mer inramning av teorier och historia skulle ge er en större slagkraft...

6:19 em

 
Anonymous Anonym said...

bra text där kvinnors arbete i hemmet ses som ett arbete med en över och underordning. texten bör problematiseras något, tidsaspekten är väldigt vag det har skett mycket under 1900-talet i kvinnors historia, man kan diskutera två-könsmodellen som Laqueur skriver om, vilket är rådande i genus forskning även Hirdmans teori om diktomi och hirarki, i tid är även 70-talets arbetsreformer för att föra ut kvinnan i arbetslivet viktiga, det kan ses i olika makt perspektiv som kan leda till en mängd nya slutsatser. jag tycker att ni har nått bra slutsatser där kvinnas arbete hemma är både maktskapande och vinstdrivande men mer inramning av teorier och historia skulle ge er en större slagkraft...

6:22 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag funderade över denna text här lite mer och tänkte på De Sotos "Kapitalets mysterium". Det är en intressant bok (även om hans beräkningsmodeller går att kritisera), och vad han är ute efter är ett program för underutvecklade ekonomier att att göra en av jurisprudensen icke-erkänd egendom till en erkänd sådan. Detta för ett möjgliggörande av egendomens (varans om du så vill) reella kommodifiering; dvs realisering på marknaden, varufiering. Egendom som idag inte tillhör någon, eller vars status är oklar, utgör enorma potentiella källor till rikedommar.

De Soto jämför med den klassiska ackumulationen i väst och just hur jurisprudensen här var så effektiv; och hur detta underlättade ackumuleringen av kapital (härav "Kapitalets mysterium" för 3e världen).

Är det på liknande sätt ni resonerar, att precis som jordlotter i Venzuela är produktiva (jorden livnär familjer, producerar varor osv) även om dem är oklart definierade och därför inte kan realiseras fullt ut; så ska hushållsarbete (motsvarande oavtäckta källor till rikedomar i väst) kunna realiseras och likställas på en marknad?

Winona skriver:

" I stället är det för att denna form av arbete snarare breder ut sig än är på väg att försvinna och kapitalet har blivit mer sofistikerat i infångandet av de värden som skapas här."

Är det detta som är ert tecken på att kapitalet (nu i jurisprudensen) har erkänt de tidigare icke-erkända källorna till värdeskapande arbete?

4:37 fm

 
Anonymous Anonym said...

hallå,

vad hände med debatten som var utlovad här på forumet?

6:21 em

 
Blogger From Sweden with Grief said...

Märkligt att Feministiskt Initiativ får stå som exempel i debatten om sexualiseringen av det offentliga rummet. F! är det enda politiska parti som driver pornografin som en jämställdhetsfråga. Främst Tiina Rosenberg och HBT-grupperna inom F! vill uppvärdera de lesbiskas sexualitet genom porren. De vill visa att det finns kvinnor som vill vara sexobjekt och dessutom förespråkar man s/m-sex som ett rollspel. Men det kanske gäller samma sak för er här, i dessa frågor.Det innebär att det är männen som står för det kränkande i samhället och det kvinnor gör är automatiskt bättre, snällare och smartare. Vad kvinnor än gör.

3:14 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home